П'ять унікальних видань – з чудовим друком, палітурками, ілюстровані
сучасно представленими старовинними світлинами, багато з яких публікуються
вперше – як експонати поповнили музейну
кімнату лірників у селі Коси Куяльницької громади.
Вони придбані в рамках місцевої програми з розвитку туризму у харківському видавництві «Видавець Олександр
Савчук», яке тримається на трьох китах: культурологія, етнологія та мистецтвознавство.
5 унікальних книг вийшли до пам’ятних дат, пов'язаних з
життям і творчістю непересічних українців і представляють особистостей, які стали втіленням цілих
пластів національної української культури.
Монографія дослідника Віталія Ханка «Опанас Сластьон» присвячена життю і творчій
діяльності класика українського мистецтва.
Опанас Сластьон знаний передусім як віртуозний графік,
художник-архітектор новітнього напряму початку ХХ століття, дослідник і популяризатор
народного думового епосу, перший ілюстратор Тараса Шевченка та творець унікальної портретної галереї
народних музик, а ще як засновник Клубу
українських художників в Петербурзі, існування якого профінансував Євген
Чикаленко, що дозволило ідентифікувати учасникам групи себе як українців.
Книга «Портрети
українських кобзарів Опанаса Сластьона» знайомить з великою портретною
галереєю українських кобзарів, над якою художник працював упродовж усього
життя, аж до схилу літ.
Кожен портрет
має анотацію з іменем кобзаря, місцем та роком написання. Крім портретів,
Сластьон упродовж свого довгого життя творив композиції, пов'язані з темою
кобзарства,
робив ілюстрації до літературних творів, займався фотографією. Йому
належить цінна в музикознавчому плані низка солідних досліджень.
«Ліра і її мотиви» Порфирія
Демуцького вийшла
до 110-річчя першого виходу в світ друкованої збірки «Ліра і її мотиви»(Київ, 1903), а також до 85-річчя від дня
смерті П.Д. Демуцького ( 10.03.1860- 05.06.1927).
Унікальна
збірка й до сьогодні є неперевершеною за
багатством і різноманітністю зафіксованих зразків лірницького репертуару. Вражаюча
кількість записів лірницьких мелодій числом 52 є найповнішим зібранням із
нотами як за тих часів, так і в наші дні і свідчить
про особливі стосунки поваги і довіри цього записувача із лірницьким
середовищем, оскільки, як відомо, лірники завжди ревниво оберігали своє арго та
репертуар від сторонніх осіб. Лікар за фахом, хормейстер - пропагандист
народного співочого хору, який створив перший сільський етнографічний колектив
і протягом усього життя записував і виконував із хором народні пісні, зробив
дорогоцінний внесок у скарбницю української духовної культури нашого
сьогодення.
«Музичні інструменти українського
народу» корифея
української культури Гната Хоткевича(1875-1938)
чекала на свою публікацію 75 років.
Порівняно з першою редакцією(Харків, 1930),
друга редакція безсмертної і єдиної у своєму роді праці вдвічі більша за
обсягом. 500 сторінок книги проілюстровані раритетними зображеннями та фаховими
статтями найкращих українських інструментознавців сучасності.
Робота Хоткевича –
його дітище. Це феноменальний життєвий
і науковий подвиг незабутнього Сподвижника, який залишиться вічним дороговказом для
майбутніх поколінь Його вдячних послідовників. Бо ж, воістину, як колись
говорили про нього «діди»: «Так міг грати( а рівно ж, і співати, мислити і,
загалом, творити - М.Х) тільки сам чорт і … Хоткевич».
І
п'ятий експонат – книга «Просвітник та бандурист Михайло Злобинець. Самовчитель до гри на кобзі або бандурі у двох частинах». Видання підготовлене до 140-річчя з дня народження (1883-1937)
відомого просвітника, який став символом непохитності власних переконань та
боротьби за незалежність України. Михайло Злобинець дебютував як поет, у студентські
роки організував перший в Україні ансамбль «зрячих» бандуристів, писав
україномовні книги і навчальні підручники.
На підставі архівних документів та спогадів
подано життєпис українського громадсько-культурного діяча, педагога,
бандуриста. Окремим блоком у книгу вміщено репринт праці Михайла Злобинця»
Самовчитель до гри на кобзі або бандурі», який вийшов у 1913- 1914 р. в Одесі в друкарні
Є. Фесенка Видавництво «Діло» під псевдонімом Михайло Домонтович.
Родзинкою 2 тому самовчителя стали 15 українських пісень з нотами та правилами гри на інструменті. Самовчитель вийшов під псевдонімом- Михайло Домовтович, який вперше Злобинець використав у 1905 році. З 1906 року Михайло Злобинець у книзі відвідувачів Тарасової гори підписувався
як «Кобзар Домонтович».
У 1937 році Михайло Злобинець був розстріляний радянською владою.
Тож
наші користувачі, які відвідають музей в Косах, тепер мають можливість долучатись до сторінок
історії й культури завдяки унікальним книжковим виданням.
Символічно,
що книги надійшли до музею під час війни, коли наш народ знову відстоює право
на свою ідентичність, свою історію і самобутність.
Немає коментарів:
Дописати коментар